Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Terence Nance

Terence Nance werd geboren in Dallas, Texas, in wat indertijd bekendstond als de ‘State-Thomas community’. Dat is waar Nance kennis maakte met het concept ‘personhood’. Nance’s eerste speelfilm, An Oversimplification of Her Beauty, ging in première op het Sundance Film Festival 2012 en werd in 2013 in de bioscoop uitgebracht. In 2014 werd hij benoemd tot Guggenheim Fellow. In de zomer van 2018 debuteerde Terence’s televisieserie Random Acts of Flyness op HBO. De kritieken waren juichend en het netwerk nam een tweede seizoen op. The New York Times verwelkomde de serie in termen van ‘een opvallende, idealistische opvatting van ras’ en ‘hypnotisch, meeslepend en niet te categoriseren’ en voegde daaraan toe dat de show ‘probeert je perceptie te verstoren en te ontwrichten, zodat je eindelijk kunt zien’.

Daarnaast filmde hij Swimming in Your Skin Again and Univitillen, die respectievelijk in première gingen op het Sundance Film Festival 2016 en op het New York Film Festival 2016. In 2017 ging er een performance van Nance in première, 18 Black Boys Ages 1-18 Who Have Arrived at the Singularity and are Thus Spiritual Machines at Sundance. Nance verdiept zich momenteel in geneeskracht, nieuwsgierigheid en interdimensionaliteit en woont in Bedford-Stuyvesant in de New Yorkse wijk Brooklyn.

Jenn Nkiru

Jenn Nkiru is een bekroonde, visionaire kunstenaar en regisseur uit Peckham, Londen. Haar door een afrosurrealistische lens gefilterde werk is gebaseerd op de geschiedenis van de zwarte muziek, de esthetiek van de experimentele film, internationale kunstfilms, de Black Arts Movement en de rijke en gevarieerde traditie van de bioscopen van de zwarte diaspora en hun uitgesproken vormpolitieke experimenten. Het werk van deze kunstenaar is overal in de wereld te zien geweest, van het Museum of Contemporary Art (MOCA) in Los Angeles tot het Tate Modern in Londen, het Victoria & Albert Museum in Londen, het Institute of Contemporary Art (ICA) in Londen en Boston en het MASP in São Paulo, waar haar eerste solotentoonstelling plaatsvond.

Nkiru is een van de 75 kunstenaars die door de curatoren Jane Panetta en Rujeko Hockley zijn geselecteerd voor de Whitney Biennial 2019 van het Whitney Museum of American Art. In haar meest recente film, Black to Techno, die in februari 2019 in première ging op de kunstbeurs Frieze Los Angeles, verkent ze de filosofische, geopolitieke, sonische en antropologische oorsprong van de Techno.

Marc Thomas

Geboren en getogen New Yorker en filmmaker Marc Thomas woont in Brooklyn. Hij was altijd al gefascineerd door verhalenvertellers en beeld en geluid en hij begon zijn creatieve ontwikkeling als kunstenaar en illustrator op de LaGuardia High School in New York. Als de zoon van jazzdrummer Bobby Thomas werd Marc altijd gefascineerd en geïnspireerd door muziek, wat hem ertoe bracht om gitaar te leren spelen en muziek te gaan schrijven, iets wat hij tot op de dag van vandaag graag doet. Hij heeft verschillende scenario’s geschreven en korte films en muziekvideo’s geregisseerd en werkte als redacteur samen met vele getalenteerde filmmakers, het meest recent met filmmaker Bradford Young aan zijn regiedebuut, de korte films Black America Again and Letter to the Free. Beide films zijn geïnspireerd op het muziekalbum Black America Again van musicus en acteur Common. Daarnaast werkte Marc samen met Mr. Young aan de filminstillatie Rekognize, die te zien was in het Carnegie Museum in Pittsburg.

Marc maakte onlangs deel uit van het regisseurscollectief The Ummah Chroma (met Bradford Young, Terence Nance, Jenn Nkiru en Kamasi Washington) vanwege de film As Told to G/D Thyself, een film geïnspireerd op Washington’s album Heaven and Earth dat debuteerde op Sundance 2019. Samen met zijn vrouw, producer Erin Wile, heeft hij het productiebedrijf Rock & Roll City opgericht.

Kamasi Washington

In 2015 bracht Kamasi Washington zijn LP The Epic uit, een krachttoer die hem veranderde in de fakkeldrager van de progressieve, improvisatorische muziek van deze generatie. Met zijn geluid maakte hij een voorheen als ontoegankelijk beschouwde muzikale ervaring toegankelijk voor een jong publiek. De 172 minuten durende odyssee die Washington met zijn tienkoppige band The Next Step onderneemt, is doorsneden met elementen uit de hiphop, klassieke muziek en de en R&B, die allemaal van grote invloed zijn geweest op de jonge saxofonist en bandleider. The Epic kreeg lovende kritieken en won een groot aantal prijzen, waaronder de American Music Prize voor het beste debuut. Daarna werkte Washington samen met andere invloedrijke artiesten zoals Kendrick Lamar, John Legend, Run the Jewels en Ibeyi en maakte hij Harmony of Difference, een op zichzelf staande multimedia-installatie die hij presenteerde tijdens de prestigieuze Whitney Biennial 2017 van het Whitney Museum of American Art in New York.

In juni 2018 bracht Washington het veelgeprezen Heaven and Earth uit. Het album werd bekroond met best of-awards van onder andere online muziektijdschrift Pitchfork, radio-omroep NPR, de tijdschriften Variety en GQ, concertorganisator MOJO en online tijdschrift Complex. In samenwerking met de toonaangevende filmmakers Bradford Young, Jenn Nkiru, Terence Nance en Marc Thomas droeg Washington bij aan de regie van As Told to G/D Thyself, een op Heaven and Earth geïnspireerde film die in januari 2019 in première ging op het Sundance Film Festival. De film werd ook vertoond in The Broad, Stony Island Arts Bank, The Apollo Theater en 180 The Strand in Londen.

Bradford Young

De oorspronkelijk uit Louisville, Kentucky afkomstige cameraman Bradford Young (American Society of Scientographers) studeerde onder begeleiding van filmmaker Haile Gerima. Recentelijk filmde hij onder meer When They See Us van regiseur Ava DuVernay; Arrival van Denis Villeneuve (hij werd voor zijn prestaties in de cinematografie genomineerd voor een Academy Award en een BAFTA); Solo: A Star Wars Story van Ron Howard; Selma van Ava DuVernay (waarvoor hij werd genomineerd voor een Independent Spirit Award for Best Cinematography in a Motion Picture); A Most Violent Year van J.C. Chandor; David Lowrey’s, Ain’t Them Bodies Saints and Andrew Dosunmu’s Mother Of George; voor allebei de laatsten won hij een Sundance Film Festival Excellence in Cinematography Award Dramatic (2013). Daarnaast filmde hij Pariah van Dee Rees (waarvoor hij in 2011 de Sundance Film Festival Excellence in Cinematography Award Dramatic won), Middle Of Nowhere van Ava DuVernay, Mississippi Damned van Tina Mabry, Entre Nos van Paola Mendoza and Restless City van Andrew Dosunmu. Bradford is sinds 2014 lid van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences en sinds 2015 van de American Society of Cinematographers.

 

The collective is working with production designer Lauri Faggioni and creative producer Erin Wile

Lauri Faggioni

Regisseur, production designer en choreograaf Lauri Faggioni begon haar loopbaan als vezelkunstenaar. Ze produceerde en presenteerde haar werk bij Lake, een galerie en antiekwinkel die ze in 2001 opende in New York’s East Village. Daar ontmoette ze de Franse regisseur Michel Gondry en de twee begonnen een uitgebreide samenwerking.

            Als production designer en rekwisietenmaker werkte Faggioni samen met Gondry aan tal van projecten. Ze won prijzen van zowel MTV als de MVPA voor haar werk aan Steriograms Walkie Talkie Man en aan Gary Jules’ Mad World, waardoor ze ook naam maakte als choreograaf. Ze ontwierp de dieren en accessoires voor de speelfilm The Science of Sleep en ze werkte mee aan tal van videoclips en commercials met onder meer regisseurs Johan Renck, The Pelorian Brothers en Ellen von Unwerth. Lauri was ook de production designer van een aantal speelfilms, waaronder Dave Chappells Block Party, Downloading Nancy en de binnenkort te verschijnen door Johnny Depp geregisseerde documentaire Untitled Keith Richards. Meer recent ontwierp ze voor de korte film As Told to G/d Thyself van Bradford Young, Terence Nance, Jenn Nkiru, Marc Thomas en Kamzi Washington, die bekend staan als The Ummah Chroma. Tot haar commerciële klanten behoren merken als H&M, Escada, Lexus en Talk Talk Talk.

            Lauri’s regiedebuut, de video voor Devendra Banharts A Ribbon, ging in première bij het Museum of Modern Art in New York en won dat jaar de Music Video Production Association Award voor Best Animated Video. Sindsdien regisseerde ze video’s voor bekende muziekacts als Bright Eyes, Iron And Wine, Monsters Of Folk, A Fine Frenzy en Blonde Redhead.

            Haar documentaire Wykoff Place, met Ridley Scott als uitvoerend producent, won de juryprijs voor Beste Documentaire op zowel het Los Angeles Short Film Festival als het St. Louis International Film Festival. De film werd in opdracht van USA Network gemaakt en uitgezonden in het kader van de serie ‘Character Project’. Haar documentaire A Year in Color wordt momenteel opgenomen in Midden- en Zuid-Amerika.

Erin Wile

Erin Wile is a freelance film and commercial producer and partner at Rock & Roll City Inc.

G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children is mede mogelijk gemaakt door:

Het Nieuwe Instituut
Marina Otero Verzier (Director of Research), Katía Truijen (Senior Researcher)
The Ummah Chroma
Lauri Faggioni
Erin WIle
International Film Festival Rotterdam
Stichting Bevordering van Volkskracht