Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

De in Londen geboren kunstenaar en filmmaker Jenn Nkiru heeft een unieke manier gevonden om de rijke geschiedenis van Zwarte muziek en cultuur in beeld te brengen. Ze combineert zelf geschoten materiaal, archiefbeelden met historische referenties naar de Zwarte cultuur. Op die manier dompelt ze zich onder in subculturen en andere onderbelichte culturele en politieke uitingen. "Kosmische archeologie" noemt ze deze werkwijze. Haar filmdebuut En Vogue (2014) stort zich in de diverse vogue- en ballroomscenes van New York, terwijl haar nieuwste, korte film Black to Techno een audiovisueel overweldigende ontdekkingsreis is die de Zwarte ontstaansgeschiedenis terug wil schrijven in het populaire dansgenre. Haar kosmische archeologie brengt haar in motorstad Detroit, oerplaats van de techno.

Nkiru wil de grenzen tussen disciplines vervagen, en Zwarte gezichten, stemmen en verhalen een podium geven. Dat doet ze onder andere met het mede door haar opgerichte collectief The Ummah Chroma, dat naast haar bestaat uit cameraman Bradford Young, muzikant Kamasi Washington, editor Marc Thomas en regisseur Terence Nance. Samen maakten ze hun eerste experimentele korte film As Told To G/D Thyself. Tijdens IFFR bouwt het collectief daarop voort met de installatie G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children in Het Nieuwe Instituut. In haar masterclass gaat Nkiru dieper in op haar visie en missie, haar filmwerk en de samenwerking binnen The Ummah Chroma. In samenwerking met de Breitner Academie en Eye Filmmuseum.

Deze activiteit is een van de masterclasses, performances, filmvertoningen en gesprekken waarmee de installatie G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children tijdens de 49ste editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) (23 januari tot en met 2 februari 2020) gepaard gaat, als onderdeel van IFFR's Perspectives programma Synergetic. Op IFFR worden twee films van Nkiru vertoond: Black to Techno en Hub Tones. Lees voor aanvullende informatie verder op de website van IFFR.

datum
24/01/2020
tijd
13:00 – 14:00
taal
Engels
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

toegang

Standaard€ 6,00
Gereduceerd tarief€ 5,00

Kaartverkoop via IFFR.

Jenn Nkiru

Jenn Nkiru is een bekroonde, visionaire kunstenaar en regisseur uit Peckham, Londen. Haar door een afrosurrealistische lens gefilterde werk is gebaseerd op de geschiedenis van de Zwarte muziek, de esthetiek van de experimentele film, internationale kunstfilms, de Black Arts Movement en de rijke en gevarieerde traditie van de bioscopen van de Zwarte diaspora en hun uitgesproken vormpolitieke experimenten. Het werk van deze kunstenaar is overal in de wereld te zien geweest, van het Museum of Contemporary Art (MOCA) in Los Angeles tot het Tate Modern in Londen, het Victoria & Albert Museum in Londen, het Institute of Contemporary Art (ICA) in Londen en Boston en het MASP in São Paulo, waar haar eerste solotentoonstelling plaatsvond.

Nkiru is een van de 75 kunstenaars die door de curatoren Jane Panetta en Rujeko Hockley zijn geselecteerd voor de Whitney Biennial 2019 van het Whitney Museum of American Art. In haar meest recente film, Black to Techno, die in februari 2019 in première ging op de kunstbeurs Frieze Los Angeles, verkent ze de filosofische, geopolitieke, sonische en antropologische oorsprong van de Techno.

G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children is mede mogelijk gemaakt door:

Het Nieuwe Instituut
Marina Otero Verzier (Director of Research), Katía Truijen (Senior Researcher)
The Ummah Chroma
Lauri Faggioni
Erin WIle
International Film Festival Rotterdam
Stichting Bevordering van Volkskracht